Tohver ja Kaasik VAR-ist

Kolmapäev, 1. märts 2023

Kommentaar või küsimus edastatud!
Kasper Elissaar:
14:47
Tere ja ilusat neljapäeva! Hooaeg algab homme. Õigepea hakkavad VAR-i projektijuht Kristo Tohver ja EJL-i kohtunike osakonna juhataja Hannes Kaasik vastama teie VAR-iga seotud küsimustele. Palju vastuseid saate kell 15 algavast video-saatest, aga kõik täiendavad küsimused on oodatud.
Kasper Elissaar:
14:48
Ja annan info ka teisel hooaja algusega seotud teemal. Veel täna loodame Premium liiga Coolbet Fantasy käima lükata. Asi on seisnud selle taga, et tavapäraselt on klubidepoolne mängijate registreerimine läinud vaevaliselt. Hetkel on üks klubi veel täpselt 0 mängijat hooajaks üles andnud. Aga nemadki lubasid täna asjaga tegeleda.
Kasper Elissaar:
14:49
Aga nüüd lähme tagasi VAR-i teema juurde!
Hannes Kaasik:
15:07
Tere kõigile!
Kristo Tohver:
15:08
Tere ka minu poolt!
Külastaja Peeter esimene:
15:09
Oi neid küsimusi ikka on omajagu eks kui mängud pihta hakkavad siis saab selgemaks pildi
Külastaja Priit :
15:10
Tere, miks ei kasutatud VARi juba Superkarikal? Mille alusel määratakse VAR kohtunike mängudele?
Külastaja Heiki:
15:10
Esialgu tuleb VAR vaid Premium Liigasse. Kas hiljem on plaanis VAR kaasata ka erinevatesse karikasarjadesse? Millal?
Hannes Kaasik:
15:13
VAR kohtunikke saame valida nende kohtunike hulgast, kes on läbinud litsentseerimisprotsessi. Neid on 13. Oskused kiiremini omandanud kohtunikud on esimestes mängudes.
Kristo Tohver:
15:15
Igale võistlusele on vaja taotleda eraldi litsents. Järgmisi litsentse saab taotleda pärast esimese kättesaamist. See protsess võtab aega, näiteks ametlik litsents Premium liiga jaoks saadi kätte alles eile. Hetkel keskendume Premium liigale, aga välistatud ei ole ka VAR-i kaasamine karikavõistlustel.
Külastaja Hyrax:
15:15
Kas VAR oleks superkarikas mõne otsuse osas sekkunud?
Hannes Kaasik:
15:16
Ei tea, kas oleks sekkunud, sest otsuseid teevad ikkagi inimesed, kuid sekkumine olnuks oodatud mängu lõpus 89. minuti penalti olukorras.
Külastaja .:
15:17
Millal saab jalgpall.ee mängu eelvaates on näha kes on videokohtunikud?
Hannes Kaasik:
15:18
Sellega tegeletakse tehnilise poole pealt ja loodetavasti esimesel võimalusel.
Hannes Kaasik:
15:18
Nädalavahetuse videokohtunikud on kohtunike osakonna poolt määratud.
Külastaja ai-var:
15:19
kui kaamera ei tööta või on pilt kehv - nt tugeva vihmasajuga - kas mäng lükatakse edasi või toimub ilma var-ita?
Hannes Kaasik:
15:22
Mängud toimuvad igal juhul, kui ilm seda võimaldab. Kui mängu ajal tekib VAR-i osas tehnilisi probleeme, siis mängitakse ilma VAR-ita. Kui probleemid lahendatakse, jätkub mäng VAR-iga. Mõlemale võistkonnale võrdsed võimalused.

Kui näiteks VAR-i videopilt jookseb ja heli mitte, siis on võimalik neljanda kohtunikuga VAR-il ühendust võtta kasvõi mobiili abil. See oleks väga erandlik juht, aga see on protokolli järgselt võimalik. Kui aga ei ole pilti ja heli on, siis ei saa midagi üle kontrollida ega VAR-i kasutada.
Külastaja sass:
15:23
Ma küsiks VARi osas rohkem teleprodutsiooni puudutava küsimuse. Kui VAR sekkub ja kohtunik parasjagu midagi üle vaatama läheb teleka juurde siis kas neid korduseid näidatakse ikka televaatajatele ka samal ajal? Ja kas kuidagi kuuldavaks ei ole võimalik teha seda, millest VAR ja väljakukohtunik omavahel räägivad mingit olukorda üle vaadates? Kasvõi viiia üks väljakuäärne mikrofon igal staadionil sinna VARi teleka lähedusse. Oleks televaatajal palju põnevam kindlasti aga samas ega maailmas me ka praegu ülekannete ajal ei kuule, et millest kohtunik ja VARi tuba omavahel räägivad ja seal võivad keelebarjäärid ka olla muidugi. Aga meil kodus ma eeldan käib kõik eesti keeles, et oleks põnev kuulata.
Kristo Tohver:
15:23
VAR-protokoll lubab meil näidata teleekraanil seda, mida näidatakse ekraani juurde tulnud kohtunikule. Tööprotsessi - kuidas sinna jõutakse - ei ole lubatud mängu ajal kuvada. Samamoodi ei ole praegu mängu ajal lubatud anda edasi kohtuniku ja videokohtuniku omavahelist suhtlust.
Küll aga on plaanis koostöös Soccernet.ee-ga sellel aastal ilmuvates Videokohtuniku saadetes näidata lähemalt videokohtuniku tööprotsessi koos kohtunike heliga.
Külastaja Mõttekoht..:
15:24
Kas on juba praegu ennustusportaalides võimalus või siis peagi tulemas võimalus panustada olukorrale kus või mitmendal minutil sekkub Var/avar? 🙃
Kasper Elissaar:
15:24
Vastan sellele ise: ei ole seni veel näinud sellist ennustusvõimalust ja pigem ei usu seda.
Külastaja Becks:
15:25
Tere! Aga mis siis kui VAR kutsub kohtuniku asja üle vaatama võimaliku andmata punase osas, siis kas kohtunik võib ekraani ees vaadata ja anda hoopis kollase?
Kristo Tohver:
15:26
Kui VAR-protokoll on avatud ehk videokohtunik on sekkunud ühel neljast võimalikust põhjusest, siis tehakse alati kõige õigem otsus. See tähendab, et antud olukorras on võimalik kollast kaarti näidata küll.
Külastaja Wuppi:
15:26
Kas meil/teil on olemas ka side telemeeskonnale edastamiseks, et mis olukord parajasti arutamisel on ja graafika mida ekraanil kuvada?
Kristo Tohver:
15:30
Jah, side on olemas. Telerežii saab vajadusel kohtunike omavahelist suhtlust kuulata. Ekraanigraafika ja kommentaatorite jaoks loome spetsiaalse infosüsteeemi, mis pole küll veel hetkel lõpuni valmis, kuid selle valmimiseni edastame infot moodsate suhtlusplatvormide abil.
Külastaja külaline:
15:30
kes on need iskiud kes VARi taga hakkavad istuma nimekirja sooviks
Hannes Kaasik:
15:30
VAR-id: Kristo Tohver, Juri Frischer, Joonas Jaanovits, Karl Koppel, Kevin Kaivoja, Kristo Külljastinen, Andrei Karhu, Tanel Üprus, Marko Liiva, Kristjan-Eric Lääne, Grigori Ošomkov, Jagnar Jakobson, Rasmus Maalinn.
AVAR-id: Risto Eelmaa, Aron Härsing, Erkko Liiv, Veiko Mõtsnik, Egerd Pajustik, Tauno Rämson, Jaan Roos, Sander Saga, Lauri Salei, Petteri Schultz, Riivo Stolts, Thor Vaas.
Külastaja Priit :
15:33
Ma saan aru, et väljakukohtunikud on meil ametis ka VAR kohtunikena. Kui mingil põhjusel peaksid eksima ühel neist ametitest ja saavad karistada[ teevad ränga vea ], kas karistus kandub ka teisele ametikohale üle?
Hannes Kaasik:
15:34
Me ei karista kohtunike üldjuhul üksikeksimuste põhjal, jälgime neid pikemas perspektiivis pidevalt ja pikema aja jooksul alla oodatud taseme esinemine toob kaasa meiepoolse sekkumise.

Kui sekkumine on vajalik, siis loomulikult hoiame need rollid lahus.
Külastaja Lumine treeningstaadion:
15:34
Kas selguse huvides hakata vari otsuseid kuidagi ka publikile põhjendama, miks mingi otsus tehti?
Hannes Kaasik:
15:36
Staadioni teadustaja hoiab pealtvaatajaid VAR-i sekkumiste protsessiga kursis, miks ja mida tehakse. Kui on võimalik ekraanidele info kuvada, siis seda tehakse.
Külastaja geenius:
15:38
Kumba terminit eestis kasutatakse - kas VAR või videokohtunik?
Hannes Kaasik:
15:39
Eelistame "videokohtunik", aga aeg-ajalt lipsab sisse ka termin "VAR". Mõlemad sobivad. Peaasi, et aru saab!
Külastaja ...:
15:39
Kui soovitakse, et kohtunike õigete otsuste protsent oleks 95-100%, siis kuidas liigitatakse selles arvestuses 50/50 olukorrad, mida võib kohtunik hinnata ühe või teise poole kasuks? Kas selliste 50/50 olukordade puhul loetakse kohtuniku otsus alati õigeks?
Hannes Kaasik:
15:40
Loomulikult, teistmoodi ei saakski. 50-50 olukordade juures on kohtunikul alati otsustusõigus.
Külastaja Georg:
15:41
Kuidas Me saame väheste kaamerate hulgaga hakkama sama hästi, kui euroopas? Väga palju on olnud olukordi, kus üks kaamera vaatenurk on teisest erinev.
Hannes Kaasik:
15:41
Meie eesmärk ei ole end võrrelda mõne muu riigiga. Meil on oma kaamerate arv ja kui nende pealt on meil selge tõestus kohtuniku eksimuse kohta, siis me sekkume. Kohtuniku selget eksimust võib näidata ka üks kaamera. Ja kui kaamerate pealt videotõestus puudub, jääb jõusse väljakul tehtud otsus.
Külastaja Rene:
15:44
1. Mitu kaameranurka peavad VARi otsust kinnitama? 2. Kui palju arvestate sellega, et ka kaamerapilt võib petta? 3. Kui palju aega pannakse keskmiselt juurde ekraani juures käimise tõttu? 4. Kui VARi moment tekib siis, kui juba mänguaeg (ka üleaeg) oli otsas ehk niigi tiksusid üleminutite ülesekundid ja VARI põhjal antakse penalti, siis mis monendil penalti löömise järel aeg lõpeb?
Kristo Tohver:
15:44
1. Reeglit arvu osas pole, aga VAR peab kontrollima kõiki võimalikke kaameranurki.
2. Kohtunik peab oma kogemustele tuginedes valima kaameranurga, kust nähtav intsident on kõige realistlikum. Tihti on parim kaameranurk tekkiva olukorraga risti.
3. Aega arvestatakse sellest hetkest, kui mäng peatati kohtuniku žestiga VAR-kontrolli toimumise tähistamiseks, kuni selle hetkeni, kui ekraani juurest naasev kohtunik näitab otsust. UEFA statistikale tuginedes võivad sellised sekkumised aega võtta 45 sekundist kuni kolme minutini.
4. Sellisel juhul lõpeb mäng vastavalt reeglitele, mille kohaselt poolaeg lõpeb siis, kui
löök on sooritatud ja:
- pall lõpetab liikumise
- läheb mängust välja
- puutub ükskõik millist mängijat, välja arvatud väravavaht
- kohtunik peatab mängu lööja või lööja tiimikaaslase rikkumise tõttu;
Kui rikkumise sooritab kaitsva meeskonna mängija või väravavaht ja penaltit ei realiseerita, läheb see kordamisele.
Külastaja poolik:
15:45
Jube näide oli see, kui 90% ollakse kindel, et oli vale otsus aga sekkuda ei saa, sest videokohtunik ei saa kindel olla 100% kuna video ei võimalda õigeid jooni tõmmata ja vaadata. Hakkab nalja saama, kogunud veel raha ja ostnud kaameraid juurde.
Hannes Kaasik:
15:45
Ilma suluseisujoonteta VAR-liigad ei ole haruldased ja sealt saadud parimate praktikale ja suunistele toetudes piiripealsed olukorrad, kus puudub selge tõestus, jääb kehtima väljakul tehtud otsus.
Kasper Elissaar:
15:46
Näiteks Poola esiliigas pole ka suluseisujooni. Mõnel pool peetakse isegi joonteta VAR-i paremaks, sest ei aeta juuksekarva lõhki.
Külastaja Aivar:
15:47
Kas staadionitel on olemas ekraanid kuhu kuvatakse info kohuniku otsusest pärast ekraani vaatamist? Või teeb seda staadioni teadustaja?
Hannes Kaasik:
15:47
Hooaja alguses on ekraanidega staadioneid vähe. Murule kolides võimalused laienevad. Kui staadionil ekraane pole, hoiab pealtvaatajaid kursis staadioni teadustaja.
Külastaja Rene:
15:48
Sel esmaspäeval oli Sportlandil testmäng, mis järeldused sellest tegite?
Kristo Tohver:
15:48
Nagu iga test neist kümnetest, mida oleme läbi viinud, andis see test meile väärt informatsiooni, kuidas tehnikat veel paremini käigus hoida. Tänu põhjalikule testimisele oleme hooajaks hästi valmis, aga samas realistid selle osas, et mõni ootamatu tehniline probleem võib meid siiski külastada.
Külastaja Huviline.:
15:49
Inglismaa näitel, kui mingi hooaeg anti Premier leagues peale lõpuvile penalti, kas see on meil ka võimalik, või selleks on kohtunikele mingid juhised antud?
Hannes Kaasik:
15:50
Kristo vastas sellele hetk tagasi. See on võimalik.
Külastaja teemaväline küsimus:
15:51
Kas FCI Levadiast ilmub ka täna hooajaeelne ülevaade?
Kasper Elissaar:
15:51
Jah, ilmub küll!
Külastaja mhm:
15:51
Homme hakkab fantasy juba, jõuab täna ära teha veel? :/
Kasper Elissaar:
15:52
Loodame, et jõuab. Teeme ka reeglites muudatuse, et oleks võimalik kauem liituda.
Külastaja VARRAV:
16:00
Kas VAR oleks suure tõenäosusega fikseerinud Flora kasuks penalti Superkarika finaalis? Või oleks see otsus lõplikult ikkagi jäänud peakohtuniku kanda? Ehk siis millal otsustab VAR ja millal kutsutakse ref ise ekraani vaatama?
Hannes Kaasik:
16:00
Jah, suure tõenäosusega oleks. Lõplik otsus oleks jäänud siiski peakohtuniku kanda, aga selle oleks ta langetanud monitori vaatamise järel. Kõik tõlgendamist vajavad otsused langetab kohtunik. VAR fikseerib iseseisvalt faktilised otsused: pall üle joone, väravale eelnev ründaja käsi, viga kastis sees või väljas, suluseisu olukordades mängu sekkumine (palli mängine).
Külastaja Rene:
16:00
aitäh
Külastaja Ülo:
16:01
Tervist, kust saab vaadata, kes mis mängule VARi ruumi määratud on?
Hannes Kaasik:
16:01
Seda infot hakatakse kuvama EJL-i kodulehel, kus kuvatakse ka teisi kohtunikke.
Külastaja poolik:
16:01
Ootan seda aega, kui iga meeskond saaks näiteks 3 korda kasutada mängujooksul VARi kui kohtunik ei ole nõus VARi vaatama aga treener arvab teisiti.
Kristo Tohver:
16:01
Võib tunduda, nagu oleks siis suurem lootus treeneri ootuste täitumiseks, aga tegelikult kontrollivad kohtunikud ka praegu kõik olukorrad üle. Võrreldes näiteks korvpalliga on väljakukohtunik ja videokohtunik niikuinii pidevas omavahelises suhtluses. Kohtunikena on meie huvi, et tehtaks õiged otsused ja parandataks ilmselged vead, sest sel juhul magame ka meie öösiti paremini teades, et meie eksimuse tõttu keegi ei kannata.

Tasub ka arvestada, et kui treeneritel oleks võimalus nõuda mängu peatamist, võidaks seda ära kasutada taktikalistel eesmärkidel - näiteks võtta poolaja lõpus järjest kolm minutilist ülevaatuspausi ja lõhkuda sellega mängu tempot.
Külastaja Huviline.:
16:03
Videokohtunikele pole vanusepiirangut? Selle arvelt saavad kohtunikud oma niinimetatud kohtuniku karjääri pikendada. Kas videokohtunikel on sama palgasüsteem nagu väljakukohtunikel?
Hannes Kaasik:
16:03
Vanusepiirangut ei ole ka väljakukohtunikele. Ka rahvusvahelisel tasemel. Tuleb läbida testid. Aga esineb loomulik verevahetus.

Videokohtunikd on tasustatud.
Külastaja VARRAV:
16:06
Kas analoogne olukord on võimalik, või kuidas reageeriksite nagu juhtus Inglismaal - VAR-i kohtunik eksis jämedalt, antud hetkel unustas tõmmata suluseisujooned. Arsenal kaotas tiitliheitluses punkte. Kui eksib kohtunik või VAR, kas siis on keegi, näiteks Teie Hannes, kes vabandab või on vabandanud klubi ees avalikult nagu tegi seda Howard Webb. Ehk siis kuidas kommunikeeriksite lisaks "Videokohtunikule", kui peaks analoogne olukord tekkima mingi olukorraga?!
Hannes Kaasik:
16:07
:)
Külastaja poolik:
16:11
Kihlveokontorid saavad paremini magada, äraostetud kohtunikud ei saa mänge otsustada. Mulle meelidib kõige rohkem VARi puhul, et jõhkraid ja sihilikke vigu kindlsti hakatakse vähem tegema.
Külastaja Huviline:
16:11
Ma tegelt kiidaks ka teid. Teete rasket tööd kus inimesed tihtipeale ei lepi teie otsustega. Respect :)
Kristo Tohver:
16:12
Aitäh! 
Külastaja Andrei:
16:13
Pigem tahaks teada kuna fantasy meeskonda komplekteerima saab hakata!
Kasper Elissaar:
16:13
Üks klubi ei ole andnud üles veel mitte ühtegi mängijat. Nad lubasid sellega täna tegeleda. Kui mõnedki mängijad kirja saavad, teeme kohe Fantasy avalikuks.
Külastaja poolik:
16:22
Huvitav, kas kohtunikekooli vastu huvi on tõusnud või langenud, kui tulevikus kohtuke otsusi nii tihti üle vaadatakse, mõnikord võib täitsa stressi tekitav olla, kui näiteks on eksinud penalit määramisel mängus kolm korda.
Hannes Kaasik:
16:22
Huvi kohtunikekoolis osalemise osas on meeldivalt kõrge. Loodame, et VAR meelitab uusi kohtunikutöö huvilisi juurde.

Kes soovivad kohtunikuks õppida, saavad täpsema info siit.
Külastaja Rene:
16:26
Aitäh
Hannes Kaasik:
16:29
Aitäh, ägedat jalgpalliaastat ja kohtumiseni staadionitel!
Kristo Tohver:
16:30
Suur tänu väga asjalike küsimuste eest! Loodetavasti tekkis kõigil parem arusaam videokohtuniku tööpõhimõtetest. Kohtumiseni jalgpalliväljakutel ja ekraanide vahendusel.
Kasper Elissaar:
16:31
Selline oli siis tänane VAR-i tutvustus. Loodetavasti oli õpetlik! Hooaja käigus jätkame juba "Videokohtuniku" rubriigiga ka natuke uuendatud kujul. Kena algavat hooaega!